Bałtycka Filharmonia Młodych
Orkiestra założona w 2011 r. przez Sylwię Janiak-Kobylińską, jako priorytetowy program Fundacji Wspierającej Młodych Artystów Sinfonia Artistica Juvenilia (SAJ). Zespół tworzą najzdolniejsi młodzi muzycy Trójmiasta, a ich występy cieszą się rosnącym uznaniem publiczności, zdobytym poprzez doskonałą synergię jakości i pasji. BFM zainaugurowała działalność, wykonując I Symfonię Gustava Mahlera w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku i natychmiast trafiła na niemalże wszystkie pomorskie estrady, takie jak: Polska Filharmonia Bałtycka, Opera Bałtycka, Centrum Świętego Jana w Gdańsku, Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Stary Maneż, Sala Koncertowa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Sala Teatralna NOT w Gdańsku, Filharmonia Kaszubska w Wejherowie, a także za granicę m.in. do Filharmonii w Kaliningradzie.
Orkiestra współpracuje z Urzędem Miasta Gdańska, Nadbałtyckim Centrum Kultury, Radiem Gdańsk, Gdyńskim Centrum Kultury, Wejherowskim Centrum Kultury, NOT w Gdańsku, ECS w Gdańsku, wykonując dzieła operowe, symfoniczne i kameralne w ramach koncertów i festiwali takich jak np.: Gdański Festiwal Muzyczny, Gdańscy Pianiści Miastu, Metropolia jest OK!, Benefis Dojrzałości, Koncert Weterana.
Bałtycka Filharmonia Młodych nagrała płyty:
Bałtyckie Legendy (2019), Wybrane arie z dzieł scenicznych Stanisława Moniuszki (solo-Leszek Skrla, 2019), Benefis Dojrzałości (2017, 2020), Kolędy Europejskie (solo-Anna Fabrello, 2015).
Repertuar orkiestry obejmuje dzieła od baroku do współczesności.
Magdalena Makowska-Pabich
Obecnie studentka studiów magisterskich wrocławskiej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie śpiewu solowego dr hab. O. Ksenicz. Zadebiutowała w roli Paminy i Pierwszej Damy w maju 2017 r. w „Mythos der Zauberflöte” wersji dla dzieci opery „Die Zauberflöte” W. A. Mozarta w Junges Badisches Staatstheater – Karlsruhe (Niemcy). W marcu 2019 r. kreowała postaci Erisseny i Narvésa podczas koncertowego wykonania opery C. H. Grauna „Montezuma” w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jej kolejnym debiutem operowym była rola Zofii w operze „Halka” (wersji wileńskiej) S. Moniuszki, w której wystąpiła podczas spektaklu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia “Z muzyką do ludzi” jako jedyna studentka w gronie doświadczonych artystów-śpiewaków.
W roku 2022 została zaangażowana jako Barbarina (cover) do produkcji opery “Wesele Figara” W. A. Mozarta w Operze Wrocławskiej. W spektaklach studenckich wykonywała role: Donny Anny w “Don Giovanni” i Paminy w “Die Zauberflöte” W. A. Mozarta, La Pastourelle i La Bergere w “L’enfant et les sortileges” M. Ravela, Costanzy w “L’isola disabitata” J. Haydna. Zdobywczyni I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym podczas China-Poland Music and Arts Festival we Wrocławiu, III miejsca podczas 23. Międzynarodowego Konkursu im. Mikuláša Schneider – Trnavský’ego w Trnavie (Słowacja), III miejsca w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie (Szwecja), I miejsca w Konkursie o „Bursztynową Strunę” podczas VIII Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto per sempre” we Włocławku, II miejsca podczas Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina we Vrablach (Słowacja), pierwszego wyróżnienia na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie, pierwszego wyróżnienia na I Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Haliny Słonickiej w Suwałkach, wyróżnienia na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku, II miejsca w 29. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Muzyków w Barlettcie (Włochy), II miejsca w Międzynarodowym Konkursie w Maiori (Włochy), III miejsca w Międzynarodowym Konkursie Wykonawców w Stonawie (Czechy)
Jest finalistką VII Konkursu Pieśni i Arii im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, II Międzynarodowego Konkursu Viva Calisia w Kaliszu, I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Gdańsku. Koncertuje jako solistka z zespołem muzyki sakralnej Capella Caelestis, z nim nagrała płytę „Libertas”, która miała swoją premierę w lipcu 2018 r.; płyta została nagrodzona wyróżnieniem Stowarzyszenia Wydawców Katolickich FENIKS. Jako solistka współpracowała również z agencją artystyczną “Pro musica”, z ramienia której występowała na koncertach organizowanych w Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Danii.
Zuzanna Nalewajek
Jest studentką piątego roku wydziału wokalno-aktorskiego Uniwersy – tetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej. Jest tak że uczestniczk ą Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie kształci swój warsztat wokalny pod okiem artystów takich jak Olga Pasiecznik, Matthias Rexroth, Eytan Pessen, Katelan Tran Terrell i Michał Biel.
Zdobyła pierwsze nagrody na XII Klaudia Taev Competition for Opera Singers w Estonii (2021) i VI Między – narodowym Konkursie Pieśni w Sofii (2019). Finalistka 11 Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie (2022). W styczniu 2022 roku zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w roli Drugiej Damy (Czarodziejski flet). W czerwcu 2021 roku wykonała partię Dorabelli (Cosi fan tutte), a w maju 2022 partię Cherubina (Wesele Figara) w Operze Wrocławskiej.
Damian Giczewski
Ukończył PSM I i II st. w Olsztynie, w klasie śpiewu solowego dr E. Alchimowicz-Wójcik (2018). Brał udział w kursach wokalnych: w Zimowych Kursach Wokalnych w Dusznikach Zdroju (2016- 2018, 2021), w klasie śpiewu solowego prof. P. Łykowskiego, prof. B. Makala, prof. W. Maciejowskiego, prof. I. Kłosińskiej oraz Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Wokalnych im. J. Kiepury w Sosnowcu (2017) w klasie śpiewu R. Nakonecznego. Podczas tych kursów był uczestnikiem zajęć aktorskich prowadzonych przez M. Waissa, R. Skolmowskiego.
W 2016 roku zdobywca II miejsca w I Ogólnopolskim Festiwalu Wokalnym im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie oraz I miejsca i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu F. Nowowiejskiego w II edycji tego Festiwalu. W 2018 roku został laureatem I stopnia w Międzynarodowym Teatralnym Festiwalu-Konkursie „Rudy Klaun” w Kemerowie (Federacja Rosyjska), natomiast w roku 2020 laureatem II stopnia tegoż konkursu.
W latach 2012-2017 był członkiem Chóru im. Prof. W. Wawrzyczka UWM w Olsztynie, z którym koncertował w kraju i zagranicą, zdobywając liczne nagrody. W 2016 roku był chórzystą wydarzeń centralnych Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Stypendysta Prezydenta Miasta Olsztyn (2017) oraz Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2018). W 2018, 2020 i 2021 roku był chórzystą Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, z którym to koncertował m. in. w Filharmonii Berlińskiej, Kolońskiej, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Wraz z Goldberg Baroque Vocal Ensemble nagrał w 2020 i 2021 dwie płyty z serii Musica Baltica, na których znalazła się premierowo muzyka gdańskich kompozytorów epoki baroku. W 2022 roku współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku przy produkcji spektaklu “Pomposo i Straszny Dwór” oraz wystąpił podczas koncertu “Wtorki na fali”.
Sylwia Janiak-Kobylińska
Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członek Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Inicjuje i współorganizuje wiele projektów artystycznych i edukacyjno-kulturalnych – od 2021 r. jest Dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii, od 2020 r. koordynatorem artystycznym Benefisu Dojrzałości oraz członkiem jury V Gdańskiego Konkursu Poetyckiego. Prowadzi warsztaty orkiestrowe dla utalentowanych młodych muzyków Polish Raising Music Stars w ramach programu stARTer organizowane przez Euro Chamber Music Festiwal.
W 2015 r. otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzyczne w specjalności Dyrygentura symfoniczno-operowa. Jest również absolwentką studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W 2012 r. ukończyła z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki (dyrygentura symfoniczno-operowa, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska) oraz na Wydziale Instrumentalnym (skrzypce, prof. Krystyna Jurecka).
Poza działalnością dydaktyczną na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki współpracuje z zespołami artystycznymi Akademii Muzycznej w Gdańsku, przygotowując koncerty symfoniczne z orkiestrami na Wydziale instrumentalnym, a także spektakle operowe i operetkowe na Wydziale wokalno-aktorskim (La finta Giardiniera, Die Zauberflote, La clemenza di Tito W. A. Mozarta, Verbum Nobile S. Moniuszki, Ptasznik z Tyrolu C. Zellera).
Jest laureatką wielu nagród m.in.: Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2013), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska” (2016), Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007), Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014), Nagrody III st. Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2016). Na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga, jako najmłodszy uczestnik zdobyła: Nagrodę Maestro Antoniego Wita, Nagrodę Dyrektora Strathmore Symphonic Orchestra Piotra Gajewskiego oraz zaproszenia koncertowe.
Pełniąc funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w latach 2013-2015 współpracowała z Łukaszem Borowiczem, Tadeuszem Kozłowskim, Andriejem Yurkievichem, Friedrichem Heiderem przygotowując premiery oper: Tosca G. Pucciniego, Maria R. Statkowskiego, Cosi fan Tutte W.A. Mozarta, Mackbeth G. Verdiego.
W swoim dorobku posiada także nagrania płytowe z Bałtycką Filharmonią Młodych, m.in. Stanisław Moniuszko – wybrane arie z dzieł scenicznych (solo – baryton Leszek Skrla), Benefis dojrzałości 2020, Bałtyckie Legendy (poematy symfoniczne Beniamina Baczewskiego), Kolędy Europejskie (solo – sopran Anna Fabrello), Sław Lutosa! (z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej w Katowicach).
Zespół wokalny Art’n’voices
Zespół Wokalny ART’N’VOICES – laureaci Fryderyka 2021 w kategorii Najlepszy Album; Muzyka
Współczesna. Zespół powstał w 2010 roku. W jego skład wchodzą studenci i absolwenci Akademii
Muzycznej w Gdańsku, a także osoby od lat związane ze sceną chóralną Trójmiasta i Wejherowa. Oficjalną siedzibą zespołu jest Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
Oktet specjalizuje się w wykonywaniu muzyki a cappella. W swoim repertuarze posiada muzykę różnych epok począwszy od renesansu, jednak przeważają w nim kompozycje muzyki współczesnej, których znaczna część została napisana specjalnie dla Zespołu. Art’n’Voices był wielokrotnie nagradzany w konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. W swoim dorobku posiada aż dziesięć nagród Grand Prix m.in. 11. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” w Sopocie (2015 r.) czy Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej „Music Everywhere” (Gdańsk 2014). Zespół odniósł sukces w dwóch prestiżowych konkursach należących do Europejskiego Grand Prix Chóralistyki: „Polifonico Guido di Arezzo” we Włoszech (2017 r.) i „Tolosako Abesbatza Lehiaketa” w Hiszpanii (2019 r.), na którym zdobył dwie I nagrody.
Dotychczas Art’n’Voices wziął udział w siedmiu nagraniach siedmiu płyt: trzech autorskich i czterech gościnnych. Wśród autorskich albumów znalazły się debiutancki: „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej” (2013 r.), na którym znalazły się kompozycje autorstwa liderki zespołu – Anny Rocławskiej-Musiałczyk; druga płyta – „Art’n’Voices Live in Provence” (2019 r.) – będący nagraniem jednego z koncertów podczas tournée w ramach wysokiej rangi „Festival des Chœurs Lauréats” we Francji, na który zapraszane są najlepsze chóry i zespoły wokalne z całego świata. Trzecią najświeższą płytą Zespołu jest „Midnight Stories” wydaną przez DUX z muzyką współczesnych polskich kompozytorów młodego pokolenia, której wspólnym mianownikiem jest tematyka nocy, mary i snu. Płyta zdobyła nagrodę Fryderyk 2021 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna.
W 2021 roku Art’n’Voices pojawił się gościnnie na dwóch płytach: „Da Vinci” (Tomasz Chyła Quintet) oraz na płycie z utworami Mariana Hemara wraz Polską Filharmonią Kameralną Sopot (DUX) „Marian Hemar – Od Nowa”. Premiera płyty Mariana Hemara odbyła się w Telewizji Polskiej 11.04.2021 r. Art’n’Voices z powodzeniem koncertuje w całym kraju i Europie, występując na wielu festiwalach. Odbył dwie zagraniczne trasy koncertowe w Prowansji i Kraju Basków, zyskując uznanie środowiska muzycznego i publiczności. Zespół jest organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu ArteFonie, który odbywa się co roku we wrześniu w Wejherowie.
W skład zespołu wchodzą:
- soprany:
- Małgorzata Priebe
- Maria Krueger
- alty:
- Anna Rocławska-Musiałczyk
- Marta Jundziłł
- tenory:
- Mateusz Warkusz
- Szymon Duraj
- basy:
- Tomasz Chyła
- Filip Czajkowski
Magdalena Tokajuk
Ukończyła studia magisterskie na kierunku wokalistyka w klasie prof. I.Hossy na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Jej debiut sceniczny miał miejsce na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu, gdzie kreowała postaci Berżery i Kotki w operze „Dziecko i czary” M. Ravela. Na scenie Filharmonii Gorzowskiej debiutowała jako Susanna w operze „Wesele Figara” W. A. Mozarta. Od 2014 roku współpracuje z austriackim teatrem operowym Tiroler Festspiele Erl, gdzie pod batutą maestro Gustava Kuhna debiutowała rolą Drugiej Damy w operze „Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta. Jeszcze jako studentka wykonywała mniejsze role wagnerowskie dla tego teatru – Helmwige w „Walkirii” i Waldvogel w „Zygfrydzie”. Obie produkcje wystawione były z jej udziałem w Pekinie i Shanghaju w 2015 r. Od tego czasu koncertuje na scenach i festiwalach w kraju i zagranicą (Niemcy, Austria, Włochy).
Sopranistka posiada lekki, ruchliwy głos i to właśnie w repertuarze koloraturowym najlepiej się czuje. Są to głównie role włoskiego bel canto, ale także brawurowe partie z oper Mozarta – ze słynną Królową Nocy na czele. Szczególnym upodobaniem darzy muzykę baroku i chętnie wykonuje popisowe arie da capo G.F. Haendla, A.Vivaldiego, A.Scarlattiego. Ten właśnie repertuar wykonuje w ramach działalności dwóch zespołów muzyki dawnej, których jest inicjatorką: „Virtuosi” (z trąbką solo i klawesynem), z którym koncertuje po całej Polsce oraz „Alna Consort” koncertującym lokalnie w regionie Warmii i Mazur. Z zapałem propaguje także muzykę polską, w szczególności kompozycje Karola Szymanowskiego.
Artystka obecnie związana jest z rodzimą Warmią, gdzie oprócz działalności koncertowej oddaje się drugiej wielkiej pasji – edukacji muzycznej. Jest pedagogiem w Samorządowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach oraz autorką scenariuszy koncertów rodzinnych i edukacyjnych Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie (2019-2021), do czego wielokrotnie wykorzystuje wiedzę i doświadczenie posługiwania się metodą skautową jako wieloletnia instruktorka ZHR w stopniu podharcmistrzyni. W pracy edukacyjnej bowiem oprócz swoistego umuzykalnienia dzieci ważnym aspektem jest dla niej rozwijanie wyobraźni, ciekawości i dociekliwości, a także przekazywanie uniwersalnych wartości i kształtowanie właściwych postaw społecznych za pomocą narzędzia, jakim jest muzyka.